2000 leerlingen maakten kennis met Tilburgse archeologie

Door Gemeente Tilburg 6 april 2018
Nieuws
Leskist 1
Foto: Foto van de archeologische leskist met inhoud

De gemeente Tilburg hecht waarde aan erfgoed en vindt het belangrijk dat ook de jongste inwoners hiermee kennis maken. ‘Via de jeugd bouwen we aan de toekomst. Als jongeren geïnteresseerd raken in erfgoed, is dat een goede basis voor de sfeer en de kleur van de stad’, zegt wethouder Mario Jacobs. Archeologie komt in de klas met behulp van een leskist, eigenlijk een leskruiwagen, die het onderwerp voor basisschoolleerlingen in Tilburg en omgeving toegankelijk maakt.

In maart was de leskist te gast bij groep vier van Basisschool Antares in de wijk Wandelbos en bereikte daarmee de tweeduizendste leerling. De klas maakte kennis met de urn uit de ijzertijd die niet ver van de school is gevonden en met de mysterieuze zoemsteen uit de steentijd die in Kraaiven is gevonden. De leerlingen kregen uitleg en antwoord op al hun vragen. Leerkracht Patrick Jansen: ‘Mijn leerlingen pikten het heel goed op en zelf vond ik het ook erg interessant’.

Het lespakket ‘Archeoloog in de klas!’ is in opdracht van de gemeente en met steun van de provincie ontwikkeld door Weleer Erfgoedcommunicatie. Scholen die het pakket boeken, krijgen een kruiwagen in de klas met daarin archeologische vondsten en gereedschappen. Samen met hun leerkracht gaan de kinderen op onderzoek uit en maken zij kennis met archeologie. Dat roept natuurlijk vragen op en na een week komt archeoloog Marie-France van Oorsouw in de klas om alle vragen te beantwoorden. Basisschoolleerlingen zijn vaak van nature nieuwsgierig en door de geschiedenis van hun eigen leefomgeving de klas binnen te brengen en inzichtelijk te maken, doen zij een onvergetelijke ervaring op.

Geplaatst door

Gemeente Tilburg

Zoeken op Erfgoed Tilburg

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste erfgoednieuws en activiteiten in Tilburg.

Volg ons

Erfgoed Tilburg is ook te volgen via Facebook en Twitter. Mis niets.